În conformitate cu prevederile Regulamentului General de Protecţie a Datelor (UE) nr. 679/ 2016 – RGPD sau Regulamentul, privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, CN POŞTA ROMÂNĂ SA - CNPR prelucrează date cu caracter personal în scopuri legitime, cu respectarea principiilor menţionate în continuare.
Prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează cu responsabilitate prin mijloace mixte (manuale şi automate), cu respectarea cerinţelor legale şi în condiţii care să asigure securitatea, confidenţialitatea, integritatea, disponibilitatea, transparenţa şi respectarea drepturilor persoanelor vizate.
1. Principii ale prelucrării datelor cu caracter personal
Notificarea: CNPR în calitate de operator de date cu caracter personal este notificat la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal fiind înregistrat cu nr. 8077 din 10.01.2008;
Legalitatea: Datele cu caracter personal sunt prelucrate cu buna-credinţă, în temeiul şi în conformitate cu prevederile legale în vigoare, inclusiv conform prevederilor Regulamentului;
Scopul şi limitarea determinată de scop: Orice prelucrare de date cu caracter personal se face în scopuri bine determinate, explicite şi legitime, adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul în care sunt colectate şi ulterior prelucrate;
Confidenţialitatea: Persoanele care prelucrează, în numele CNPR, date cu caracter personal au prevăzut în contractul individual de muncă şi în “fişa postului” o clauză explicită de confidenţialitate privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
Consimţământul persoanei vizate: În anumite situaţii, cu excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile strict menţionate în Regulament, prelucrarea poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimtământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare; în celelalte situaţii CNPR va efectua prelucrarea, deasemenea, în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale legislaţiei în vigoare;
Informarea: Persoanele vizate sunt informate în mod explicit, prin mijloace online şi offline, cu privire la faptul că li se vor prelucra date cu caracter personal în scopul realizării serviciilor CNPR;
Protejarea persoanelor vizate: Persoanele vizate au garantat dreptul de informare şi de acces la datele care sunt prelucrate, dreptul de rectificare, dreptul de restricţionare şi dreptul de ştergere a datelor, dreptul de portabilitate a datelor şi dreptul de a nu fi supuse unei decizii individuale de prelucrare a datelor personale. Totodată, persoana vizată are dreptul de a se adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau instanţei de judecată pentru apărarea oricăror drepturi ocrotite de lege, care le-au fost încălcate; Protejarea minorilor: Minorii care au împlinit vârsta de 14 ani pot achiziţiona în nume propriu produse sau servicii şi solicita, respectiv primi comunicări de la CNPR cu acordul reprezentantului legal, conform legii.Orice prelucrare de date cu caracter personal ale minorilor se va realiza numai în condiţiile legii.
Transferul de date: CNPR nu transferă date cu caracter personal, cu excepţia situaţiilor expres prevăzute de lege;
Crearea de profil: CNPR nu creează profiluri ale utilizatorilor de servicii poştale. În cazul studiilor de marketing dezvoltate de CNPR, este solicitat acordul neechivoc al persoanelor vizate.
Exactitatea: CNPR are nevoie de sprijinul clienţilor săi în furnizarea datelor pentru realizarea serviciilor poştale, însă exactitatea acestor date depinde de calitatea informaţiilor livrate de persoanele vizate şi/ sau de partenerii contractuali;
Identificarea: Pentru soluţionarea solicitărilor referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal adresate CNPR persoana vizată trebuie să facă dovada efectuării serviciului poştal;
Stocarea: CNPR stochează datele cu caracter personal pentru perioada necesară realizării scopurilor pentru care au fost colectate, respectiv pentru conformarea la prevederile legale în vigoare
Securitatea: CNPR utilizează metode şi tehnologii de securitate, împreună cu politici aplicate salariaţilor şi proceduri de lucru, inclusiv de control, evaluare şi audit, pentru a proteja datele cu caracter personal colectate conform prevederior legale în vigoare.
2. Politica prelucrării datelor cu caracter personal
În conformitate cu principiile Regulamentului şi a legislaţiei în vigoare, CNPR are obligaţia de a prelucra cu responsabilitate datele personale care îi sunt furnizate.
3. Drepturile persoanei vizate
4. Responsabilul cu protecţia datelor
În conformitate cu prevederile Regulamentului, CNPR a numit responsabilul cu protecţia datelor la nivelul organizaţiei şi oferă mai multe posibilităţi de comunicare şi informare referitoare la Regulament, respectiv: email: protectia.datelor@posta-romana.ro, web: www.posta-romana.ro, call center: 021/ 9393.
5. Securitatea datelor cu caracter personal
În conformitate cu prevederile Regulamentului, CNPR depune eforturi constante, pe deoparte, pentru asigurarea unui nivel de securitate corespunzător şi reducerea/ eliminarea riscurilor care pot afecta datele cu caracter personal prelucrate şi, pe de altă parte, pentru menţinerea capacităţii de a asigura confidenţialitatea, integritatea, disponibilitatea şi rezistenţa continue ale sistemelor şi serviciilor de prelucrare.
6. Gestionarea riscurilor
În ceea ce priveşte riscurile, CNPR ţine seama în special de riscurile prezentate de prelucrarea datelor, generate în special, în mod accidental sau ilegal, de distrugerea, pierderea, modificarea, divulgarea neautorizată sau de accesul neautorizat la datele cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate într-un alt mod.
7. Încălcarea securităţii datelor
Încălcarea securităţii datelor va fi comunicată de CNPR în termenele stabilite de Regulament, fără întârzieri nejustificate, tuturor părţilor implicate aşa cum sunt acestea indicate de Regulament. Pentru mai multe detalii şi informaţii orice persoană interesată se poate adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, contact: Adresa: Bdul. Gral. Gh. Magheru nr. 28-30, sector 1, Bucureşti; Web: www.dataprotection.ro.
Politica de securitate pentru protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal se aplică tuturor salariaţilor CNPR, precum şi tuturor structurilor centrale şi teritoriale ale CN POŞTA ROMÂNĂ SA.
Data: 07.05.2018
Atenție! Poșta Română nu solicită clienților să furnizeze informații bancare confidențiale, numere de card sau coduri PIN și nici efectuarea de plăți online ale unor taxe de livrare.
Taxa pe valoarea adăugată pentru bunurile achiziționate din spațiul extracomunitar va fi plătită de către client o singură dată
Acest lucru este posibil după ce specialiștii Companiei Naționale Poșta Română (CNPR) au dezvoltat o opțiune tehnică de integrare a aplicației deja funcționale a companiei, cu aplicația autorității vamale, fapt ce permite acum operatorului public poştal să prelucreze în timp real datele electronice referitoare la trimiterile poștale.
Astfel, din data de 20 octombrie 2021, clienții care au plătit taxa pe valoarea adăugată în momentul achiziției bunurilor, nu vor mai fi nevoiți să plătească TVA și la momentul vămuirii. De asemenea, devine obligatorie depunerea unei declarații vamale electronice cu set redus de date pentru toate mărfurile comandate în afara Uniunii Europene.
Mai precis:
În cazul trimiterilor poștale cu valoare redusă (sub 150 euro), devine obligatorie depunerea unei declarații vamale electronice cu set redus de date (DVSRD) pentru toate mărfurile comandate în afara UE (inclusiv pentru bunurile fără caracter comercial expediate de la o persoană fizică către altă persoană fizică, având o valoare de până la 45 EUR sau pentru trimiterile de tip IOSS, cu TVA plătit la sursă), folosirea formularului poștal CN22/CN23 ca declarație vamală nemaifiind posibilă după această dată. Excepție de la această regulă fac bunurile supuse accizelor sau restricțiilor, pentru care se face o declarație vamală cu set complet de date, în sistemul informatic vamal.
Dacă taxa pe valoarea adăugată a fost plătită în momentul achiziției bunurilor, TVA nu va mai trebui plătit din nou. Odată cu dezvoltarea de către specialiștii Poștei Române a opțiunii de integrare a aplicației deja funcționale a CNPR cu aplicația autorității vamale (în lipsa opțiunii system-to-system a aplicației Direcției Generale a Vămilor), Poșta Română poate prelucra informatic datele electronice referitoare la trimiterile poștale, aplicația vămii validând în mod automat numărul IOSS, iar clienții nu vor mai fi nevoiți să achite TVA de 2 ori, deoarece costul aferent TVA a fost plătit în momentul achiziției bunurilor. Orice formalitate suplimentară la import poate crește tariful serviciului de vămuire și întârzia livrarea trimiterilor la destinatari.
Pentru toate trimiterile se aplică în mod automat cota de TVA de 19%. Începând cu data de 1 octombrie 2021, Posta Romana utilizează mecanismul special prevăzut pentru operatorii poștali, pentru declararea și plata TVA la import, pentru bunurile cu valoare redusă (sub 150 euro), introdus în codul fiscal prin Ordonanța de Urgență nr. 59/2021. În temeiul mecanismului special, este permisă utilizarea sistematică a cotei standard de TVA (19%), pentru a facilita procesul de declarare la vamă de către Poșta Română, în calitate de reprezentant al destinatarilor. Cursurile de schimb valabile sunt cele din prima zi lucrătoare a lunii octombrie, aplicate de la data de 1 ianuarie a anului următor. Rotunjirea cuantumului TVA la import se face la leu, prin majorare, când fracţiunea este egală sau mai mare de 50 de bani şi prin reducere, când fracţiunea este mai mică de 50 de bani.
Ce nu se modifică de la 20 octombrie 2021
TVA trebuie plătită pentru toate transporturile comerciale, indiferent de valoarea acestora (cu excepția bunurilor fără caracter comercial expediate de la o persoană fizică către altă persoană fizică, având o valoare de până la 45 EUR). De la 1 iulie 2021, scutirea de TVA pentru transporturile mici trimise din afara UE (adică țări terțe) nu mai este valabilă. Scopul modificării legislative la nivel european este de a reduce frauda TVA și de a asigura condiții concurențiale egale pentru companiile din UE în comparație cu companiile din țările terțe.
Pentru calculul TVA, la valoarea bunului comandat se adaugă costurile de transport. Reiese că, pentru un bun comandat într-o țară terță, având valoarea de 35 Euro și costul de transport de 15 Euro, TVA se calculează la valoarea de 50 de Euro.
Vor continua să fie îndrumate către oficiile cu asistență vamală:
trimiterile poștale, indiferent de valoare, având ca destinatari persoane juridice cu sediul la nivelul întregii țări, cu excepția Municipiului București și a Județului Ilfov (pentru acestea, formalitățile vor fi în continuare efectuate la nivelul Biroului de Schimb Internațional București);
toate trimiterile poștale (colete și EMS, poșta de scrisori: recomandate și trimiteri simple), având valoare peste 150 Euro, ai căror destinatari nu împuternicesc Poșta Română pentru efectuarea formalităților vamale;
Având în vedere modificările legislative survenite la 1 iulie 2021 și procesarea automatizată de către Poșta Română a trimiterilor poștale cu valoare redusă (sub 150 euro), serviciul de comisionariat vamal este disponibil doar în cazul trimiterilor poștale extracomunitare cu valoare mai mare de 150 euro adresate persoanelor fizice, în cazul trimiterilor poștale tip import-export efectuate de persoanele juridice, precum și în cazul trimiterilor poștale cu valoare mai mică de 150 euro selectate pentru analiza de risc, de către autoritatea vamală. În consecință, împuternicirile acordate Poștei Române se utilizează exclusiv în cazurile menționate mai sus.
Pentru mai multe informații despre noul regim de TVA pentru bunurile provenite din spațiul extracomunitar accesați și secțiunea specială de întrebări și răspunsuri.